15 اوت 2022- محققان بیمارستان عمومی ماساچوست، مقاله جدیدی را درCell Reports Medicine  منتشر کردند که پتانسیل محافظتی چندین دوز تزریق واکسن باسیلوس کالمت گورین(BCG)  را در برابر COVID-19 و سایر بیماری‌های عفونی نشان می‌دهد.

در یک مطالعه ی دوسوکور و کنترل‌شده با دارونما بر روی بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 که در آغاز همه‌گیری (قبل از عرضه ی واکسن‌های کووید) انجام شد، محققان دریافتند که 12.5 درصد از افراد تحت درمان با دارونما و 1 درصد از افراد تحت درمان با BCG، به کووید-19 مبتلا شدند، که نشان می دهد اثربخشی این واکسن در برابر این بیماری 92٪ است.

در گروه واکسینه شده با BCG، همچنین اثرات محافظتی در برابر سایر بیماری های عفونی از جمله علائم کمتر، شدت کمتر و رویدادهای بیماری عفونی کمتر به ازای هر بیمار گزارش شد. هیچ عارضه جانبی سیستمیک مرتبط با BCG در بیماران رخ نداد.

حفاظت گسترده ی واکسن BCG در برابرعفونتنشان می دهد که علاوه بر COVID-19، ممکن است به طور بالقوه در برابر انواع جدید SARS-CoV-2 و سایر عوامل بیماری زا تاثیر محافظتی داشته باشد.

محققان امیدوارند که این نتایج به مطالعه ای در مقیاس بزرگتر در مورد اثرات واکسن BCG در بیماران مبتلا به دیابت نوع 1، که جزو آسیب پذیرترین گروه ها در برابر COVID-19 تلقی می شوند، منجر گردد.

واکسن BCG، از یک سویه ی غیر تهاجمی توبرکلوسیز به نام مایکوباکتریوم بوویس ساخته شده است که به طور تاریخی برای محافظت در برابر سل تجویز می شود و از زمان معرفی آن در سال 1921، گسترده ترین واکسن تزریق شده در تاریخ پزشکی بوده است.

واکسن BCG، که بسیار ایمن در نظر گرفته می شود، در فهرست داروهای ضروری سازمان جهانی بهداشت قرار دارد و سالانه به 100 میلیون کودک در سراسر جهان داده می شود. BCG، همچنین یکی از مقرون به صرفه ترین داروها است که در بسیاری از نقاط جهان کمتر از یک دلار قیمت دارد.

مطالعات متعدد نشان داده است که بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 1 که مبتلا به کووید-19 تشخیص داده شده اند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به نوع شدید این بیماری هستند.

در این مطالعه، محققان دریافتند که سه دوز BCG تجویز شده قبل از شروع همه‌گیری از عفونت جلوگیری کرده و علائم شدید COVID-19 و سایر بیماری‌های عفونی را محدود می‌کند.

برخلاف واکسن‌های اختصاصی آنتی‌ژن که در حال حاضر برای جلوگیری از COVID-19 استفاده می‌شوند، مکانیسم عمل BCG محدود به یک ویروس یا عفونت خاص نیست.

شرکت کنندگان در آزمایش کووید، قبلاً در یک کارآزمایی بالینی ثبت نام کرده بودند که کارآیی واکسنBCG  را برای دیابت نوع 1 آزمایش می کرد. شرکت کنندگان در گروه آزمایش قبل از شروع همه گیری در اوایل سال 2020 چندین دوز از این واکسن را دریافت کرده بودند.

این مجموعه از داده ها منحصر به فرد و هیجان انگیز است زیرا همه بیماران قبل از شروع همه گیری با دوزهای متعدد BCG واکسینه شده بودند. قبل از آزمایش، آنها هیچ مواجهه شناخته شده ای با سل یا واکسیناسیون قبلی BCG نداشتند. این امر عوامل مخدوش کننده اصلی را که سایر کارآزمایی ها را دچار محدودیت کرده است، حذف می کند.

نتایج، این ایده را تایید می‌کند که BCG برای داشتن یک اثر بالینی به زمان نیاز دارد، اما اثرات آن ممکن است بسیار ماندگار و بادوام باشد.

در این مطالعه، داده های 144 بیمار بزرگسال مبتلا به دیابت نوع 1(96 نفر تحت درمان با واکسن BCG و 48 نفر با دارونما) که در آزمایش بالینی فاز IIb در حال انجام اثربخشی واکسن BCG به عنوان درمانی برای بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 1 شرکت داشتند، در کارآزمایی COVID-19 تجزیه و تحلیل گردید. بیماران برای پیامدهای مرتبط با COVID-19 به مدت 15 ماه پیگیری شدند.

نتایج کارآزمایی کووید-19 شامل موارد زیر بود: میزان عفونت کووید-19، علائم مرتبط با کووید-19، کاهش کلی بیماریهای عفونی و ظهور و شدت آنتی بادی  SARS-CoV-2. پیامدهای دیابت نوع 1 به عنوان بخشی از این مطالعه برای هر گروه درمانی از دو سو کور بودن خارج شد و در پایان کارآزمایی در سال 2023 نیز پیامدها برای هر گروه مشخص خواهد شد.

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2022/08/220815112842.htm